5. september 2007

Halvvejskonklusion

Jeg skylder lige at skrive et afsluttende indlæg. Jeg endte med at få 38 flyvetimer, hvilket var 7 færre end minimum for at tage prøven.

Planen er nu at tage tilbage senere og gøre certifikatet færdigt. Nu mangler jeg ikke så meget, så det bliver en noget kortere tur næste gang.

Det var ærgerligt ikke at blive helt færdig. Alberto og Jan, som havde lidt længere tid end jeg, har fået deres certifikater nu, men jeg var altså ikke den eneste, som måtte tage hjem uden pappet. Det virker som om, at det at holde en stabil instruktør-kapacitet er svært for mange skoler i USA. Instruktør-jobbet er et midlertidigt job for de fleste, som blot bruger det til at optjene flyvetimer, så de kan få et godt job hos et flyselskab. Derfor er der en stor udskiftning og det kan altså mærkes på skolerne.

Jeg har dog ikke opgivet, og glæder mig til at komme derover og gøre det færdigt.

9. august 2007

Endeavour

Onsdag tog vi bilen og kørte til Cocoa Beach, som skulle være et godt sted at se rumfærgeopsendelser. Alberto havde fyldt kufferten med øl og det blev en rigtig hyggelig event. Det var en sand folkefest og der var tusinder af mennesker på stranden. Rumfærgen var ikke så tæt på som vi havde regnet med, men det var imponerende at opleve.
Endeavour set fra Cocoa Beach

8. august 2007

Status

Det har ligget lidt i luften (...) og nu er der ingen vej uden om: Jeg når desværre ikke at blive færdig med certifikatet inden jeg skal hjem på lørdag. Det skal nok lykkes, det kommer bare til at tage lidt ekstra tid...

Jeg har forsømt at fortælle om de skriftlige prøver. De er nu bestået alle sammen, så der er "kun" den praktiske prøve tilbage.

7. august 2007

Hallo?!

I morges fløj jeg en navigationstur med Matthew og her til eftermiddag var det meningen at jeg skulle lave solo landingsrunder. Da jeg havde gjort flyet klar, kørte jeg frem til startpositionen ud for skolen og kaldte tårnet op, men forgæves. Radioerne var i stykker og jeg måtte vende om. Det blev en meget kort tur.

Her til aften var Jan, Andrew, Alberto og jeg ude og spise og så i biografen og se The Bourne Ultimatum... 

Første solo

I går fløj jeg solo for første gang, en milepæl i enhver pilot-karriere. Det gik rigtig fint og da jeg først sad i flyet forsvandt al nervøsitet underligt nok. Jeg fløj tre landingsrunder og den første landing var den bedste jeg nogensinde har lavet. Det er sært nok lettere, når der ikke sidder en instruktør ved siden af... 

Hulk tog min telefon

Alberto og jeg havde en rigtig god dag i Universal Studios i søndags. Desværre mistede jeg min telefon i Hulk-rutchebanen, den må være gledet ud af min lomme på et tidspunkt. Send emails istedet for SMS'er fra nu af...

5. august 2007

4 uger

Saa er der gaaet en maaned, og jeg har faaet floejet rigtig meget og moedt en masse nye venner. Paa mandag skal jeg flyve solo for foerste gang og det bliver rigtig spaendende. Jeg er dog bagud med flyvningen, og det er svaert at se hvordan jeg skal kunne naa at blive faerdig i loebet af naeste uge.

Det vil jeg ikke bekymre mig saa meget om endnu - det kan jeg goere i naeste uge.

Kylie tager til Cayman Islands i dag, soendag, saa vi var ude og spise alle sammen i gaar paa en Thai-restaurant i Vero Beach, som er rigtig god.

I dag tager Alberto og jeg til Orlando for at vaere turister for en dag.

Jan, Alberto, Kylie, Andrew og jeg

2. august 2007

Regnvejr

Onsdag stod på regnvejr hele eftermiddagen, så jeg fik ikke fløjet den dag. Det er frustrerende, når jeg i forvejen føler, at jeg er kommet bagud ifht. tidsplanen. Manglen på instruktører gør, at jeg kun kan flyve en gang om dagen for tiden og det er meget utilfredsstillende. Vejret kan man ikke gøre noget ved, men instruktør-manglen er dårlig planlægning fra skolens side.

Kylie er her stadig fordi der er knas med hendes visum til Cayman Island. Hun keder sig bravt når Andrew er på skolen det meste af dagen. Hun har ikke mod på at leje en bil fordi hun er vant til at køre i venstre side af vejen i New Zealand, så hun sidder her i lejlighedskomplekset og kukkelurer. Onsdag formiddag tog jeg ud til et outlet center for at shoppe og jeg tog Kylie med, så hun kunne komme lidt ud. Det blev hun rigtig glad for.

Om aftenen gik Andrew, Kylie, Alberto og jeg i biografen og så Die Hard...
Sådan regner det i Florida. Man bruger ikke tagrender her.

31. juli 2007

Navigationsture

I dag og i går har jeg været ude med Matthew, den brittiske instruktør, og lave navigationsture. Det går ud på at kunne flyve et bestemt sted hen ved hjælp af kortet og det er slet ikke så let som det lyder. Man skal prøve at finde nogle landmarks som kan hjælpe med at holde kursen og beregne retninger og ankomsttidspunkter. Det skal man gøre samtidig med at man flyver flyet, og det er en udfordring, for lige straks man kigger ned på sit kort og sine papirer smutter retningen, højden, krængningen eller noget andet fra en. Så der er nok at se til i cockpittet.

Alberto, de to new zealændere og jeg var ude og spise på Ocean Grill i går, en restaurant som ligger helt ud til stranden. Det var rigtig hyggeligt. Kylie har nogle billeder på sit kamera, som jeg lige skal have fat i, så jeg kan dele stemningen med måneskin på stranden...

29. juli 2007

Opsamling

Der er sket en masse de sidste par dage, men måske ikke helt nok... Den nødvendige kombination af ledige fly, ledige instruktører og godt vejr har kikset et par gange den sidste uges tid, og jeg har ikke fået fløjet så meget, som jeg gerne ville.

Jeg er dog startet på navigationsflyvning, og det er ret spændende. Det er en udfordring både at holde styr på flyet og på hvor man er og hvor man skal hen.

Vi har været til barbecue-fest hos fire danskere fra skolen som bor sammen, vi har set Simpsons The Movie i biografen, været på stranden et par gange og naturligvis læst en masse.
Her er jeg igang med at læse navigation...

24. juli 2007

Fremskridt på flere fronter

Mandag var jeg ude og flyve med en anden instruktør, Matthew. Det er obligatorisk at flyve med en anden inden man går solo. Det gik nogenlunde, men jeg havde lidt svært med landingerne. Matthew syntes dog det gik helt fint. Det var underligt at flyve med en anden, fordi han har nogle andre måde at gøre tingene på.

Jeg tog meteorologi-prøven og bestod.

Tirsdag fløj jeg med Søren kl. 8 om morgenen. Stille vejr, ikke så meget trafik og 6-7 rigtig gode landinger. Det var en helt fantastisk lektion, hvor jeg virkelig følte, at jeg fik styr på de landinger. Bravisimo, som Alberto ville sige det.

Inden jeg kan flyve solo skal jeg også have et amerikansk helbredscertifikat. Den læge skolen plejer at bruge, var på ferie i dag, så jeg er lidt bagud på denne front. Håber det kan lykkes onsdag.

Så blev det også dagen hvor vi (Alberto, Jan og jeg) tog vores 'Radio Oral', altså den mundtlige del af Radio-certifikatet, som vi også skal have. Der kom en rigtig luftkaptajn til byen for at eksaminere os en ad gangen. Det tog ca. en times tid pr. stk. og vi bestod alle tre fordi vi er så dygtige...
Jan var med på bagsædet da jeg fløj med Matthew og tog dette billede.

22. juli 2007

Nye ansigter

Lørdag aften inviterede vi Jan og hans nye room mates Andrew og Kylie fra New Zealand med ud og spise. Vi var på Bono's og fik spare ribs og bagefter var vi ude og bowle, og det var ganske sjovt.

Andrew skal igang med privat-certifikat og hans kone Kylie er her kun en uge, hvorefter hun tager til Cayman Islands. Der skal de bo i et halvt år.

Søndag fik Alberto lov at demonstrere sine pasta-evner til frokost, hvor de tre kom over for at spise. Bagefter var vi på stranden og Alberto og jeg var på en italiensk restaurant til aften.

Det lykkedes faktisk at få læst en del imellem alle disse aktiviteter, og jeg er ved at være klar til nogle flere teori-prøver.

En meget hyggelig dag, som næsten mindede lidt om ferie...
(Alberto fra Italien, Kylie og Andrew fra New Zealand og Jan fra Tyskland)

21. juli 2007

Aflysning

Det måtte jo ske på et tidspunkt. Min anden flyvning lørdag blev aflyst fordi et større uvejr kom ind over lufthavnen. Jeg nåede heldigvis en lektion om morgenen i fint vejr, så det var ikke den store ulykke.

Min 'Aviation Law'-prøve er rettet og jeg bestod, så det går fremad med teorien.

Fredag fik jeg også aflyst en flyvning fordi en flyvemaskine var ude af drift og der var en, som skulle til prøve. Så fik han den jeg skulle have fløjet med. Men fredag var der også planlagt to timer, så den ene fik jeg.

Jeg laver stadig landinger og det går bedre og bedre.
Tordenregn i lufthavnen

19. juli 2007

Landinger

Nu bliver det alvor. Jeg er gået igang med landinger og lavede en del 'touch & go', hvor man lige får sat hjulene på banen og så letter igen med det samme. På den måde kan man nå at lave en del landinger på kort tid. Nogle af landingerne var ret gode, andre var ikke, men det skal nok komme. Der skal laves mange flere landinger de kommende dage.

Jeg tog også en teoriprøve, Aviation Law, men skulle måske have læst lidt mere på stoffet (det er bare så kedeligt!). Der var ihvertfald en del spørgsmål jeg var i tvivl om. Har ikke fået resultatet endnu.

Alberto og jeg spiste på Outback Steakhouse, en australsk restaurant som var ret god. Vi hygger os meget godt sammen og lærer hinanden bedre og bedre at kende.
Min midlertidige arbejdsplads.

18. juli 2007

Steep turns

Vi lavede bl.a. 'steep turns' i dag, hvilket vil sige 45 graders krængning. Det var ret sjovt. Der er god udsigt til jorden ud af sideruden og lykken er, når man får lavet en hel cirkel og så kommer ind i noget uroligt luft. Det er nemlig turbulens man selv har lavet, hvilket betyder, at man har holdt både højden og krængningen hele vejen rundt.

16. juli 2007

Stall og teori

I dag lavede vi først instrumentflyvning, hvor jeg fik en skærm på hovedet, så jeg kun kunne se instrumenterne. Det var ret svært at lave drej, når man ikke havde horisonten at holde sig til. Man kommer meget let til at dreje alt for meget. Det var nogle spændende og lærerige øvelser.

Derefter stod den på stall-øvelser, og det gik ikke helt så fint som det skulle. Den flyver vi havde fået var ikke særligt villig til at stalle, hvilket jo normalt er en god ting. Selve øvelserne var også svære, da det føles meget unaturligt at tvinge flyveren ud en situation, hvor vingerne ikke kan bære længere. Vi kommer til at lave nogle flere stall-øvelser i morgen.

Teoriprøverne kan man tage, når man har lyst, så i dag kastede jeg mig over 2 stk. og det gik rigtig fint. 100 % rigtige svar i den ene og 92 % i den anden. Man skal have mindst 75 % rigtige for at bestå prøven. Så er der kun 5 teoriprøver tilbage, og så den praktiske...
To bøger som jeg kan lægge ned i kufferten...

15. juli 2007

Vejret

Inden jeg tog afsted, var jeg lidt bekymret for, om vejret ville været godt nok til at flyve i hervore, nu vi nærmer os "Hurricane Season". Det har dog ikke været noget problem indtil videre. Her er som regel skyfrit om morgenen og frem til tidlig eftermiddag. Så dannes der nogle lokale skysystemer, der tit bliver til torden, men dem kan vi let flyve udenom.

Her er en METAR fra i dag, et øjebliksbillede, som man henter lige inden man skal ud og flyve:

KFPR 151453Z 23004KT 10SM SCT026 31/23 A3004

KFPR er lufthavnskoden for Fort Pierce, hvor vi flyver fra.
151453Z er datoen (d. 15.) og tidspunktet (kl. 14:53) i UMT-tid, også kaldet Zulu, svarer til kl. 10:53 lokal tid.
23004KT er vinden, den kommer fra 230 grader, altså ca. sydvest og er på 4 knob. En let brise.
10SM er sigtbarheden. 10 Static Miles (eller derover), altså helt klart vejr.
SCT026 er skyerne, der er 'scattered' i 2600 fods højde. Scattered betyder mellem 3 og 4 ottendedele af himlen er dækket af skyer, så det kan man sagtens flyve i, så længe man flyver udenom dem.
31/23 er temperatur og dugpunkt. Hvis temperaturen (31 grader celcius) falder til 23 grader, bliver det rigtig tåget...
A3004 er lufttrykket, som det er vigtigt at have styr på, for det er det, man indstiller højdemåleren efter. Det er bedst, når den viser rigtigt. Herovre bruger de en skala, der hedder 'inches of mercury', som er lidt anderledes end hjemme i Europa, hvor vi bruger Hectopascal eller Millibar (som er ens).

Det var lidt om vejret, som altså er ret dejligt, selvom det er varmt at sidde i flyet og gennemgå checklister og taxi rundet i lufthavnen. Når man kommer op i et par tusinde fod er temperaturen fin.

Vi flyver ikke om søndagen, så der har været tid til at læse og gå på stranden i dag. Alberto og jeg lavede mad hjemme, som bestod af nogle gode, store bøffer, salat og en rigtig lækker Cabernet Sauvignon...

14. juli 2007

Cessna 172

Her er et billede af den maskine, som jeg fløj i dag, N65726. Alle skolens et-motors træningsfly er Cessna 172 lige som dette. Havde en fin lektion hvor vi lavede drej.

13. juli 2007

Fredag d. 13

Jeg ved ikke om det skyldes dato/ugedags-kombinationen, men der var lidt kaos på skolen i dag. De havde åbenbart "grounded" alle flyene torsdag aften fordi mekanikerne var lidt bagud med vedligehold og var kede af, at de ikke at have tid til at reparere de mindre kritiske ting. Der var lidt tvivl om, hvorvidt os i den europæiske del af skolen kunne flyve eller ej.

Det var meningen jeg skulle flyve kl. 8 og 14, men den første time blev ikke til noget. Istedet fik Jan, en fyr fra Scotland kaldet Ross og jeg en "ground school"-lektion. Vi startede med nødlandingsprocedurer og lavede også lidt flyveplanlægning.

Udemærket, men lidt frustrerende ikke at komme op og flyve. Det lykkedes tilsidst at vriste en enkelt flyver ud, og jeg fik en time, hvor vi netop lavede en simuleret nødlanding. Det var ret spændende - en super lektion.

Det går langsomt bedre og bedre med at håndtere flyet og tale på radioen, men der er stadig lang vej igen. Og lang tid igen, heldigvis.

Alberto og jeg kører hjem og kører på stranden i Vero Beach. Den er rigtig lækker. Helt ren, lækkert sand, lækkert vand. Great. Lige om lidt kører vi ud og finder noget aftensmad sammen med Jan.

12. juli 2007

Free

Torsdag var en god dag på flere måder. Jeg havde to rigtig gode flyvetimer og så var det dagen, hvor vi endelig fik en bil. Nu kan man endelig alt muligt. Alberto og jeg spiste på TGI Friday's og handlede i Walmart.
Den grønne frihed i form af en Saturn Ion.

11. juli 2007

Trim

2 flyvetimer i dag, kl. 14 og 18. Vi lavede (nogenlunde) koordinerede drej og trimmede en masse. Søren (min instruktør) kørte mig "hjem" og vi fik lige lidt sushi take-away med på vejen.

10. juli 2007

Første flyvetime

Jeg har faktisk haft den første flyvetime en gang før, hjemme i Danmark, så det var meget overskueligt. Vi tjekker flyet udvendigt, gennemgår tjeklister, taxier lidt rundt, varmer op og så tager vi afsted. Der ligger et regnvejr lidt nord for os, men det er på vej væk, kan vi høre i radioen.

Vi flyver over Space Monkey Island, et område hvor Nasa's rumaber rekreerer. Søren fortæller at man i Florida må flyve så lavt man har lyst til, i modsætning til Danmark. Nogle gange har man fløjet lavt over aberne for at se dem løbe rundt. Det er nok vant til lidt af hvert, de aber.

Jeg flyver og drejer og stiger osv, men Søren tager sig af start og landing. En god start og jeg glæder mig meget til at komme videre i programmet.

På skolen møder jeg Jan fra Tyskland, som også skal igang med PPL for sjov. Han er rigtig flink og vi går i pilot shoppen, hvor han får købt et headset og jeg en logbog. Følges i shuttlebussen til lejlighederne, mødes i poolen og tager senere ud og spiser et sted, som hans room mate har fået anbefalet. Her møder jeg så nabo #1, der arbejder der som manager. Lille verden, også herovre.

Vi kører (ja, i hans room mates bil, så kan man pludselig alt muligt) ned til stranden for at kigge på den. Stor lækker sandstrand som må besøges med badetøj. Handler ind på vejen hjem. Jeg kommer nok til at skrive lidt mere om Jan - vi har meget til fælles.

9. juli 2007

Indskrivning

Det banker på kl. 7 og der står en mand med min kuffert. Skønt.

Vi (Alberto og jeg) tager en shuttle-bus til skolen. Den kører regelmæssigt med elever frem og tilbage. Meget praktisk når man ingen bil har. Vi bliver taget rigtig godt imod på skolen. De har alle papirer klar, har lavet mapper med vores navne og vi har endda fået hvert vores dueslag. Det er en rar fornemmelse med en velforberedt ankomst.

Der er en del danskere på skolen, både 2 instruktører og nogle elever. Jeg får Søren fra Fyn som instruktør. Han virker rigtig flink.
Vi bliver kørt på den lokale politistation for at få taget fingeraftryk. Det bliver gjort grundigt, alle fingre i flere eksemplarer.
Skolen

8. juli 2007

Nabohjælp

Det er næsten umuligt at foretage sig noget her uden en bil. Der er næsten intet, som er i gåafstand. Alberto lokker vores nabo i 1206 til at køre os til et supermarked, så vi kan handle lidt ind. Jeg snakker en del med Lufthansa, som kræver et lokalt telefonnummer for at kunne levere bagagen. Her får jeg hjælp af naboen til den anden side i nr. 1208 og giver dem hans mobilnummer. Vi er omgivet af nogle rigtig flinke mennesker...

Lufthansa er ikke så flinke, desværre. Min bagage dukker ikke op, selvom de havde lovet at det ville ske om aftenen. Træls.

7. juli 2007

Ankomst, Miami

Ankom næsten vel til Miami. Det lykkedes Lufthansa at glemme at tage min kuffert med fra Frankfurt, hvor jeg havde mellemlandet. Blev hentet af en rigtig flink englænder fra skolen, som kørte mig til den lejlighed jeg skulle bo i. Den deler jeg med Alberto, en italiener, som jeg sikkert kommer til at skrive mere om. Alberto ankom fredag.
Her er lejlighedskomplekset hvor jeg bor.

4. juli 2007

Vejret i Fort Pierce

1. juli 2007

Info om skolen

Den europæiske del af skolen hedder European Flight Training - http://www.flyeft.com/

Det er den samme skole som Ari Ben Aviator - http://www.aribenaviator.com

Se adressen på Google Maps

Rejseplaner

Udrejse

07JUL LH6219 (SK 639 Beflyves af: SK)

0700 AFG. KOEBENHAVN (NONSTOP)
0840 ANK. FRANKFURT
Check-in afsluttet senest kl: 0610
Afgang terminal 3
Ankomst terminal 1
Rejsetid: 1:40

07JUL LH 462
0945 AFG. FRANKFURT (NONSTOP)
1325 ANK. MIAMI
Afgang terminal 1
Rejsetid: 9:40

Hjemrejse

11AUG LH 463
1530 AFG. MIAMI (NONSTOP)
12AUG 0620 ANK. FRANKFURT
Check-in afsluttet senest kl: 1430
Ankomst terminal 1
Rejsetid: 8:50

12AUG LH3070
0800 AFG. FRANKFURT (NONSTOP)
0920 ANK. KOEBENHAVN
Afgang terminal 1
Ankomst terminal 3
Rejsetid: 1:20